I WIZYTA

Przed pierwszą wizytą w gabinecie dietetycznym nie trzeba się stresować! Pierwsze spotkanie z dietetykiem to dłuższa rozmowa na temat nawyków żywieniowych, stanu zdrowia i problemów w swoim aktualnym żywieniu. Analiza składu ciała to najkrótszy element tego spotkania. Na pierwszej wizycie w gabinecie dietetycznym omawia się :

  • Styl posiłków i rodzaj produktów, które spożywasz w ciągu kilku dni. Do takiej analizy najlepiej przygotować 3 przykładowe dni.
  • wyniki analizy składu ciała wraz zapotrzebowaniem energetycznym
  • zindywidualizowane zalecenia żywieniowe

Co warto ze sobą zabrać?

  • Listę produktów, których nie lubisz i nie chciałbyś mieć w jadłospisie
  • Jeśli trenujesz – przygotuj listę zażywanych suplementów i plan swojego cyklu treningowego (kwestia treningu zostanie szczegółowo omówiona podczas spotkania).
  • Jeśli na coś chorujesz – możesz zabrać ze sobą aktualne wyniki badań jak np. morfologia krwi, glukoza, lipidogram, wyniki wątrobowe lub wypis ze szpitala jeśli byłeś niedawno hospitalizowany.
  • Jeśli dawno się nie badałeś: warto sprawdzić profil tarczycowy (TSH, fT3, fT4, AntyTPO) lub wykonać pomiar glukozy z insuliną na czczo, w celu wykluczenia chorób tarczycy i insulinooporności (mogą utrudnić odchudzanie).
  • Listę zażywanych leków – niektóre z nich robią interakcje z jedzeniem, dlatego trzeba odpowiednio dopasować jadłospis pod ich kątem.

WIZYTA KONTROLNA

Wizyty kontrolne planuje się w okresie co 3-4 tygodnie. Jest to optymalny czas, żeby przeanalizować aktualne efekty diety. Wizyta obejmuje:

  • analizę składu ciała
  • analizę wyników laboratoryjnych
  • wprowadzenie nowych posiłków lub jeżeli zachodzi konieczność modyfikację aktualnej diety
  • omówienie dalszego postępowania dietetycznego

Przykładowy opis Twoich posiłków,
który można przygotować na wizytę

8:00

śniadanie

Bułka pszenna z masłem, plaster sera, pomidor mała sztuka
10:30
II śniadanie
2 kromki chleba żytniego z masłem, szynka, banan mała sztuka
15:00

Obiad

1/2 woreczka ryżu, gulasz wołowy z pieczarkami porcja ok. 150g, buraczki gotowane tarte – 3 łyżki
18:00

Podwieczorek

Banan, garść orzechów 50g
20:30

Kolacja

2 kromki chleba żytniego z masłem, pomidor średnia sztuka, plaster sera

UWAGA POMIARY!

Jeżeli wyniki analizy składu ciała mają być rzetelne, należy trzymać się następujących zasad:

  • Pomiar najlepiej wykonać minimum 2h po ostatnim posiłku (rano najlepiej na czczo)
  • Pomiar nie powinien być bezpośrednio po intensywnym treningu (najlepiej minimalnie 3h po jego zakończeniu)
  • Przed pomiarem nie należy dużo pić (zbyt duże nawodnienie lub przeciwnie – odwodnienie, może zmienić odczyt pomiaru tkanki tłuszczowej)
  • Uwaga dla Pań: pomiar metodą BIA wykonywany jest boso dlatego prosimy o nie wkładanie rajstop